Raport z badań

ImageImage

⟨ Polska edukacja w cieniu AI ⟩

Obszerny raport z badań "Polska edukacja w cieniu AI" opracowany przez Collegium Da Vinci we współpracy z ekspertami rzuca światło na dynamiczny związek między rosnącym wpływem sztucznej inteligencji a polskim systemem edukacyjnym. Prezentuje, jak AI może zmienić sposób, w jaki nauczamy i uczymy się, wprowadzając innowacje i personalizację do procesu edukacyjnego. Wskazuje, jakie kroki należy podjąć, aby uczniowie i nauczyciele byli gotowi na nadchodzące zmiany i jak Polska może nawigować w tych transformacyjnych czasach, aby zapewnić przyszłym pokoleniom odpowiednie umiejętności i wiedzę. Ten raport to niezbędne źródło informacji dla wszystkich zainteresowanych przyszłością edukacji w erze cyfrowej.

⟨ Polska edukacja w cieniu AI ⟩

Image

⟨ Z raportu dowiesz się ⟩

  • Jakie są główne wyzwania stojące przed polskim systemem edukacji w kontekście rosnącej roli sztucznej inteligencji.

  • Jakie kompetencje będą najbardziej pożądane
    na przyszłym rynku pracy zdominowanym przez technologie AI.

  • Jakie są potencjalne zagrożenia związane z rozwojem i implementacją sztucznej inteligencji w społeczeństwie.

  • Jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na równość dostępu do edukacji i zasobów edukacyjnych.
  • Jakie są najlepsze praktyki w zakresie wykorzystania
    AI w edukacji i pracy, które mogą być zastosowane
    w Polsce.

  • Jak sztuczna inteligencja może przyczynić się do personalizacji nauczania i dostosowania go do indywidualnych potrzeb osób uczących się.

  • Jakie są główne rekomendacje dla uczelni, nauczycieli
    i polityków w zakresie adaptacji edukacji do wymogów przyszłości.

  • W jaki sposób uczelnie i szkoły mogą wspierać rozwój umiejętności niezbędnych do pracy z AI.

⟨ Metodyka badań ⟩

Raport opiera się na badaniu ilościowym zrealizowanym metodą CAWI w kwietniu 2023 r., obejmującym 2379 respondentów. Wykorzystano narzędzia analizy danych SPSS, MAXQDA i MIDJOURNEY. Badanie miało na celu zidentyfikować skalę wykorzystania AI w edukacji i ocenić ją z perspektywy uczniów, nauczycieli, studentów, wykładowców akademickich oraz przedstawicieli biznesu. Dodatkowo określono postawy wobec narzędzi AI, wpływ AI na rynek pracy i obawy związane z jej rozwojem. Ankietę zorganizowano w bloki tematyczne dotyczące różnych aspektów AI, wykorzystując zamknięte i otwarte pytania oparte na skali Likerta. Wnioski pochodzą również z rozmów z ekspertami i konferencji „POZNAI”. Respondenci podzieleni byli na grupy według roli w edukacji (osoby uczące się, osoby uczące innych) i poziomu edukacji (szkoły ponadpodstawowe, szkolnictwo wyższe), co pozwoliło na szczegółową analizę ich odpowiedzi.

2379

osób wzięło udział w badaniu

721

uczniów szkół ponadpodstawowych

128

nauczycieli szkół ponadpodstawowych

1152

studentów

223

wykładowców akademickich

155

przedstawicieli świata biznesu

⟨ Recenzje i opinie ⟩

Dariusz Andrzejewski


Dyrektor Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II we Wrześni

"...bardzo spójny w kontekście celów, zrozumiały i wartościowy materiał. Widzę konieczność rozpowszechnienia jego treści również wśród (co z mojej perspektywy bardzo istotne) nauczycieli oraz dyrektorów szkół podstawowych i mam nadzieje, że tak się stanie. Fantastyczny pomysł z zawarciem w raporcie rubryki „Okiem eksperta”. Konkluzje zawarte w tych opiniach są cenne i pokrywają się z moimi doświadczeniami zwłaszcza w podejściu nauczycieli do problemów i kierunków rozwoju Ai oraz samych nauczycieli."

"Po pierwszym szoku związanym z gwałtownym wzrostem użycia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przez uczniów i studentów, instytucje edukacyjne w Polsce i na świecie przystępują do opracowywania strategii wykorzystania AI w swojej codziennej praktyce. Analizowany jest nie tylko wpływ AI na dotychczasowe metody nauczania, lecz także potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w efektywnym zarządzaniu procesami edukacyjnymi. Badanie przeprowadzone przez Collegium Da Vinci stanowi cenne źródło inspiracji dla menedżerów szkół i uczelni, oparte na wywiadach z kluczowymi uczestnikami procesu edukacyjnego – uczniami, nauczycielami i przedstawicielami rynku pracy. Raport zawiera fragmenty zredagowane przez trzy, wiodące silniki AI, odnosi się także do wrażliwych aspektów związanych z prywatnością i etyką wykorzystania sztucznej inteligencji w szkolnictwie. Całość uzupełniają konkretne rekomendacje na przyszłość oraz komentarz ze strony uznanych ekspertów z dziedziny sztucznej inteligencji ze świata nauki i biznesu."

Wiceprezes Zarządu, PCG Academia

Łukasz Nowak

Image

dr Ada Florentyna Pawlak

Antropolożka technologii, trenerka biznesu, wykładowczyni akademicka

"Współpracujący z maszynami uczniowie przyszłości będą zadawać inne niż my pytania o swoje miejsce w świecie. Dla pokolenia Beta, które pojawi się już w 2025 roku sztuczna inteligencja będzie czymś naturalnym. Wykorzystajmy AI do personalizacji nauczania, tworzenia edukacyjnych środowisk immersyjnych i oszczędzania czasu przewodników - nauczycieli i mentorów z wyobraźnią, którzy rozbudzą ciekawość świata, potrzebę piękna, radość tworzenia we wspólnocie, przyjemność czerpaną z bycia w świecie, z ludźmi i sobą samym. Umiejętność tworzenia relacji i samoregulacja - to kluczowa moc przyszłości pozwalająca na efektywną naukę i budująca odporność na symulację emocjonalną ze strony syntetycznych towarzyszy. Raport "Polska edukacja w cieniu AI" wpisuje się doskonale w trwającą dyskusję na temat zmian w edukacji."

ImageImage

⟨ Co ujawniły badania ⟩

50%

wykładowców akademickich uważa, że

w efekcie rozwoju nowych technologii część zdobytych przez absolwentów umiejętności będzie już nieaktualna lub niepotrzebna dniu ukończenia edukacji.

zawód, w którym dzisiejsi uczniowie/studenci będą pracowali za 5 lat, jeszcze nie został wymyślony.

przedstawicieli biznesu sądzi, że

92%

52%

wykładowców akademickich uważa, że

korzystanie z narzędzi opartych na algorytmach AI do generowania różnego rodzaju prac na zaliczenie i zadań domowych jest naganne
i należy to traktować podobnie jak plagiat.

roboty i sztuczna inteligencja jeszcze długo nie będą w stanie zastąpić człowieka w wykonywaniu większości zadań zawodowych.

przedstawicieli biznesu jest przekonanych, że

34%

51%

studentów jest zdania, że

narzędzia oparte na AI powinny być formalnie włączone w proces edukacji.

w perspektywie 3 lat podstawową formą edukacji na studiach będzie e-learning i kształcenie online.

uczniów i studentów przewiduje, że

42%

52%

nauczycieli i wykładowców zakłada, że

nie ma takiej możliwości, by w ciągu najbliższych 5 lat AI opracowała i poprowadziła zajęcia dla studentów lepiej niż człowiek.

aby lepiej przygotować się do wyzwań przyszłego rynku pracy, studenci nie powinni studiować jednego konkretnego kierunku, a mieć możliwość elastycznego projektowania własnej ścieżki edukacyjnej – samodzielnego wyboru interesujących ich zajęć.

uczących się sądzi, że

71%

⟨ Video z konferencji PoznAI ⟩

Click to play video
Click to play video
Click to play video
Click to play video

⟨ Autorzy i współtwórcy raportu⟩

dr Klaudia Bączyk-Lesiuk

Autorka raportu

Autor raportu

dr Krzysztof Patkowski

Autor raportu

dr hab. Marek Zieliński

Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa; dziennikarka, akredytowany praktyk tutoringu, nauczycielka języka polskiego jako obcego, trenerka komunikacji międzykulturowej. W Collegium Da Vinci w Poznaniu zatrudniona na stanowisku starszego wykładowcy. Od kilkunastu lat związana z edukacją na różnych jej szczeblach. Przez 3 lata poznawała ukraińskie placówki oświatowe, gdzie jako nauczyciel kierowany przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zdobywała cenne doświadczenie zawodowe w pracy z uczniami obcojęzycznymi. Autorka książek: „Kreacje Judasza w epice polskiej XX i początku XXI wieku” oraz „Na początek. Wprowadzenie do nauki języka polskiego dla osób ukraińskojęzycznych”, a także licznych artykułów naukowych z zakresu komparatystyki i glottodydaktyki.

Dziekan Wydziału Nauk Stosowanych Collegium Da Vinci, manager edukacji z wieloletnim doświadczeniem, tutor, wykładowca akademicki oraz trener. Od kilkunastu lat pracuje na styku edukacji i biznesu kreując we współpracy z pracodawcami nowoczesne i praktyczne rozwiązania edukacyjne pozwalające studentom, jak najlepiej przygotować się do funkcjonowania na stale zmieniającym się rynku pracy. Tworzy unikatowe skali kraju praktyczne kierunki studiów – produkty będące odpowiedzią nie tylko na to, jak zmienia się globalna gospodarka i rynek pracy, ale też zmiany te wyprzedzające. Autor współautor licznych badań i publikacji dotyczących edukacji i kompetencji przyszłości m.in. „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046”, czy „Polska edukacja cieniu AI”.

Profesor CDV, Rektor Collegium Da Vinci, w swojej pracy naukowej koncentruje się na relacjach biznesowych (członek IMP Group), które badał z perspektywy zaufania, dzielenia się wiedzą oraz adaptacji. Aktualnie prowadzi badania nad rolą i znaczeniem nowych technologii (AI, IoT) w relacjach B2B. Jako kierownik trzech grantów naukowych oraz członek licznych projektów (m.in. NCBiR) zdobywał doświadczenie w zarządzaniu zespołami badawczymi. Swoją karierę naukową z sukcesem łączy z biznesem. Od ponad 20 lat świadczy usługi doradcze, szkoleniowe oraz prowadzi projekty badawcze dla firm działających na rynku B2B. Zarządzał programami szkoleniowymi oraz konsultingowymi.

ImageImageImage
Image Image

Jesteśmy praktyczną uczelnią biznesową, która realizuje interdyscyplinarne i spersonalizowane podejście do kształcenia.


Realizujemy innowacyjny model nauczania dopasowany do indywidualnych predyspozycji studenta, oparty na pracy projektowej i zespołowej.


Stawiamy na rozwój konkretnych umiejętności zawodowych, kreatywności w rozwiązywaniu problemów oraz ważnych kompetencji przyszłości.


Dzięki ścisłej współpracy z biznesem kształcimy osoby, które będą potrafiły sprostać wymaganiom rynku pracy i osiągną zawodowy sukces.

Image

⟨ Dla mediów ⟩

Jeśli raport „Polska edukacja w cieniu AI” to materiał, który może zainteresować Twoich czytelników lub widzów i potrzebujesz więcej informacji na jego temat, napisz do nas: marketing@cdv.pl

Administratorem danych jest Collegium Da Vinci z siedzibą przy ul. gen. Kutrzeby 10, 61-719 Poznań. Pełny dokument klauzuli informacyjnej znajdziesz tutaj

⟨ Wypełnij formularz aby otrzymać raport
"Polska edukacja w cieniu AI" ⟩

Collegium Da Vinci
ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10
61-719 Poznań, Polska

tel. 61 27 11 000
marketing@cdv.pl

Image